STATUT FUNDACJI
„Instytut Dygasińskiego”
Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą „Instytut Dygasińskiego”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Dariusza Garleja zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Marka Krysińskiego w kancelarii notarialnej w Pińczowie, Plac Wolności Nr 22, w dniu 23 marca 2017 działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
§2
Fundacja ma osobowość prawną.
§3
Siedzibą Fundacji jest miejscowość Nowa Wieś (gmina Nagłowice).
§4
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§5
Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.
§6
Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy dla spraw kultury i dziedzictwa narodowego.
§7
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji.
§8
Celami Fundacji są:
- Rozwijanie i pomnażanie dorobku polskiej kultury narodowej, realizowanie, wspieranie i rozbudzanie, inicjatyw obywatelskich na rzecz rozwoju społecznego i kulturalnego regionu.
- Popularyzacja wiedzy historycznej, przyrodniczej, archeologicznej.
- Ochrona zabytków i atrakcji turystycznych.
- Prowadzenie poszukiwań i badań w tym archeologicznych i historycznych zabytków, atrakcji turystycznych, podziemi.
- Propagowanie niekonwencjonalnych form spędzania wolnego czasu.
- Popieranie rozwoju turystyki oraz integracja środowisk turystycznych.
- Ochrona środowiska naturalnego zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
- Propagowanie i realizowanie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska Polski i świata
- Edukacja ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Dbałość o zachowanie zdrowia człowieka.
- Dbałość o zachowanie dziedzictwa kulturowego.
- Upowszechnianie sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Prowadzenie działalności charytatywno-opiekuńczej, dobroczynności, opieki społecznej, oświatowo-kulturalnej, rehabilitacji społecznej i zawodowej, ochrony zdrowia, pomocy społecznej.
§9
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Rozwijanie i intensyfikowanie procesu edukacji kulturalnej.
- Edukację kulturalną dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Animowanie społecznej aktywności kulturalnej.
- Prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów i innych form kształcących.
- Opracowywanie ekspertyz, analiz, raportów i opinii dotyczących działalności społeczno-kulturalnej.
- Dbanie o zabytki regionu.
- Gromadzenie i wymianę informacji o zjawiskach kulturowych.
- Animowanie kontaktów i wymiany kulturalnej z zagranicą, a w szczególności z krajami Unii Europejskiej.
- Współdziałanie ze środkami komunikacji społecznej.
- Wypracowywanie innowacyjnych form uczestnictwa w kulturze.
- Wypowiadanie się w ważnych dla działalności społeczno – kulturalnej sprawach, przedstawianie problemów i potrzeb tejże działalności.
- Prowadzenie zespołów artystycznych.
- Promocję społecznej aktywności kulturalnej.
- Organizację imprez kulturalnych.
- Prowadzenie innych działań służących realizacji celów Instytutu.
- Działalność szkoleniową, informacyjną, wydawniczą, wystawienniczą, turystyczną i handlową.
- Organizowanie spotkań, prelekcji, projekcji filmowych, konferencji i różnego rodzaju imprez.
- Opiniowanie i zajmowanie stanowiska w sprawach dotyczących celów Instytutu.
- Popieranie przedsięwzięć organizowanych przez osoby i podmioty współpracujące z Instytutem.
- Prowadzenie analiz i studiów.
- Współpracę z władzami państwowymi i samorządowymi, partiami
i stowarzyszeniami, placówkami naukowymi. - Organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć mogących przyczynić się do realizacji celów Instytutu.
- Doradztwo organizacyjne i prawne.
- Wymianę informacji, materiałów i sprzętu.
- Organizowanie badań archeologicznych, historycznych i przyrodniczych.
- Organizowanie poszukiwań zaginionych i zapomnianych zabytków, atrakcji turystycznych i podziemi.
- Organizowanie i prowadzenie biblioteki i archiwum Instytutu.
- Organizowanie i wspieranie działalności muzealnej i kolekcjonerskiej.
- Inicjowanie i organizowanie akcji użytecznych dla ochrony środowiska.
- Propagowanie i kształtowanie postaw proekologicznych i zdrowego stylu życia.
- Akcje sprzątania.
- Segregację odpadów.
- Propagowanie agroturystycznych form wypoczynku.
- Edukację ekologiczną wsi, współpracę ze szkołami, realizację programów ekologicznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Organizowanie konkursów wiedzy ekologicznej.
- Organizowanie obozów naukowych, wycieczek i innych form zorganizowanego wypoczynku ekologicznego.
- Prowadzenie działalności w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.
- Sprzedaż wydawnictw.
- Gromadzenie danych o środowisku i dziedzictwie kulturowym.
- Angażowanie do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.
- Rozwijanie różnych form kultury fizycznej w środowisku dzieci i młodzieży.
- Organizowanie zajęć sportowych oraz stwarzanie warunków dla zapewnienia rozwoju i uzdolnień z ukierunkowaniem na różne dyscypliny sportowe.
- Stwarzanie utalentowanej sportowo młodzieży możliwości osiągania mistrzostwa sportowego.
- Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
- Ochronę i promocję zdrowia poprzez sport i turystykę.
- Promocję zdrowego stylu życia, wolnego od uzależnień.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru osobowości dzieci i młodzieży.
- Współdziałanie w dziedzinie kultury fizycznej, sportu z innymi fundacjami, stowarzyszeniami i organizacjami.
- Organizowanie turniejów, imprez integracyjnych oraz akcji popularyzujących sport.
- Organizowanie wypoczynku zimowego, letniego.
- Organizowanie pomocy, opieki i wsparcia nad dziećmi i młodzieżą z rodzin ubogich, dysfunkcyjnych, z problemem niepełnosprawności jednego z członków rodziny, wielodzietnych oraz zagrożonych patologią społeczną.
- Organizowanie działalności opiekuńczej i wychowawczej dla dzieci pozbawionych opieki domu rodzinnego.
- Organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży będących w trudnej sytuacji życiowej.
- Prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej.
- Inicjowanie i rozwijanie form pomocy osobom potrzebującym i ich rodzinom.
- Profilaktykę uzależnień i innych problemów społecznych.
- Leczenie, rehabilitację i readaptację osób uzależnionych.
- Tworzenie centrów integracji społecznej.
- Rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych,
- Terapię kontaktową z udziałem zwierząt mającą na celu pomoc osobom niepełnosprawnym, starszym, chorym i samotnym oraz rehabilitację tych osób,
- Prowadzenie przedszkoli, szkół, hospicjów, ośrodków dla osób niepełnosprawnych,
- Prowadzenie placówki dziennego pobytu dla osób niepełnosprawnych,
- Organizację i prowadzenie ośrodka terapeutycznego,
- Organizację i prowadzenie przedszkola integracyjnego,
- Organizację i prowadzenie placówek oświatowo – wychowawczych i edukacyjnych,
- Organizację i prowadzenie uniwersytetu trzeciego wieku,
- Organizowanie zespołów do prowadzenia ćwiczeń rehabilitacyjnych.
§10
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Majątek i dochody Fundacji.
§11
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000 (jeden tysiąc) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§12
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- Darowizn, spadków, zapisów,
- Dotacji i subwencji oraz grantów,
- Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- Dochodów z majątku Fundacji.
§13
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
§14
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
Władze Fundacji.
§15
Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
Rada Fundacji.
§16
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z trzech do sześciu członków.
- W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzi Fundator.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundator nie może być w ten sposób pozbawiony członkostwa w Radzie Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
§17
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej dwa razy w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§18
Do zadań Rady należy w szczególności:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
- Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§19
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji.
§20
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
- Zarząd Fundacji może być jednoosobowy.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§21
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacja Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób Reprezentacji
§22
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, składa jeden członek Zarządu.
Zmiana Statutu
§23
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
Połączenie z inną fundacją.
§24
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§25
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Likwidacja Fundacji.
§26
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§27
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§28
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.